Het is nu di 23 okt, 2018 15:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 okt, 2010 20:48 pm 

Hallo allemaal.

Ik kan helaas nog niet zeggen dat ik een volleerde airbrusher ben, maar ik heb wel veel ervaring op het gebied van fotografie.
Toen ik hier op het forum rondkeek viel het me meteen op dat de foto’s soms slecht van kwaliteit zijn.
Wat natuurlijk de kwaliteit van de airbrush-projecten niet ten goede komt helaas.
Vaak zijn hier dan ook simpele oplossingen voor te vinden.
Daarom wil ik graag een paar tips geven om ervoor te zorgen dat iedereen hier goede foto’s van zijn/haar project kan maken.
Het is natuurlijk wel belangrijk met wat voor toestel je de foto’s wilt maken. Is het een spiegelreflexcamera of een compact camera. (huis, tuin en keuken camera)

Standpunt:
Zorg ervoor dat je altijd op gelijke hoogte staat met het project. Dus niet van boven, onder, links of rechts fotograferen. (uitzondering…… zie ‘’Flits’’)
Dit kan namelijk vervelende vertekeningen veroorzaken.
Spiegelreflex camera:
Als je met een spiegelreflex camera werkt, zijn de instellingen van groot belang.
Diafragma, sluitertijd en witbalans zijn daarbij essentieel, maar ook of je handmatig, gedeeltelijk of geheel automatisch werkt. Al raad ik af om met een spiegelreflex camera op vol automatisch te werken, want dan kun je jezelf net zo goed veel geld besparen door een compact camera aan te schaffen.
(automatisch = camera bepaald dan de instellingen, niet de fotograaf)
Als je moet flitsen, zorg dan altijd dat je indirect flitst. Dus via de muur of plafond om o.a. vervelende en storende lichtvlekken te voorkomen.
Ik ga er dan ook een beetje vanuit dat als men met een spiegelreflex camera werkt, men ook weet wat fotograferen inhoud. Mochten daar nog vragen over zijn, dan hoor ik dat vanzelf.
Compact camera:
Zorg er via het menu voor dat de camera niet op de ‘’automatische’’ stand staat, maar bijv. handmatig.
(kijk hiervoor in de gebruiksaanwijzing van uw camera, iedere camera is n.l. anders)
Dit voorkomt bijv. dat de flitser in werking wordt gezet als er te weinig licht is. (camera bepaald dan n.l. de instellingen)
Maar ook kun je een camera op automaat niet instellen zoals hieronder beschreven.
Witbalans:
Kijk in het menu hoe de witbalans is ingesteld. (gloeilamp, TL lamp, flits, binnen, bewolkt of zonnig)
Dit is namelijk zeer belangrijk bij de kleuren van de foto.
Bijvoorbeeld: Het licht van een gloeilamp geeft namelijk een rood/oranje gloed en het licht van een TL lamp geeft een groene gloed.
Kijk daarom onder welk soort licht je moet fotograferen en stel in het menu de camera daar dan op in.
De camera zal de gloed dan compenseren waardoor je mooie realistische kleuren krijgt op de foto.
Flits:
Het mooiste resultaat krijg je door de flitser uit te zetten. Flitslicht is namelijk nogal ‘’koud’’ en vlak. Het zorgt er ook voor dat de foto ietwat flets oogt.
Mocht het niet mogelijk zijn om uw flitser uit te zetten, fotografeer dan onder een schuine hoek om vervelende lichtvlekken te voorkomen. Zorg er dan wel voor dat de schuine hoek niet te groot is i.v.m. een vertekening van de foto.
Omdat je dus het beste zonder flits fotografeert, kan het zijn dat er te weinig licht is waardoor het lastig wordt om uw foto’s scherp te krijgen. Zet in dat geval uw camera op een statief of een stabiele ondergrond. U zult merken dat de foto’s dan een stuk scherper worden.
ISO waarde:
De ISO waarde betekend de lichtgevoeligheid waarmee je fotografeert.
Hoe hoger het getal, des te hoger de lichtgevoeligheid.
Wat inhoud dat als je met een hoog ISO werkt, je minder snel hoeft te flitsen.
Wat die instelling moet zijn is afhankelijk van de plek waar u fotografeert. Probeer dit dan even uit voor het beste resultaat. Meestal zal 200, 400 tot 800 ISO voldoende zijn. Zet de gevoeligheid ook weer niet te hoog. Daardoor komen namelijk de pixels duidelijker in beeld, waardoor het beeld in zijn geheel korrelig wordt.
Scherpte:
Geef uw camera de tijd om zich scherp te stellen. De autofocus van de camera kan ooit moeite hebben met het scherpstellen waardoor men onscherpe foto’s krijgt. Ook is het van groot belang om niet te dicht op uw project te staan. Iedere camera heeft namelijk een minimum bereik qua scherpte. Kom je te dichtbij, dan zul je nooit een scherpe foto kunnen maken. Neem daarom ruim afstand van uw project. (+/- 2mtr)
Een bijkomend voordeel daarvan is namelijk ook … dat als je verder van je project afstaat, je in zult moeten zoomen omdat het project anders te klein op de foto komt te staan. Dit voorkomt dan meteen een vertekening van het beeld.
Vertekening:
Vaak zie ik hier op het forum foto’s waarvan de zijkanten bol lopen. Dit komt omdat er zich in de compact camera’s een groothoeklens bevindt, waardoor je die vertekening krijgt als je er te dicht op staat.
Als je nu meer afstand neemt en dan inzoomt, zal de vertekening een heel stuk minder zijn.

Ik hoop dat ik iedereen wat verder heb kunnen helpen op het gebied van fotograferen.
Natuurlijk heb ik niet alle wijsheid in pacht, maar mochten er vragen zijn, stel ze dan gerust.
Als ik het antwoord niet direct weet, kan ik er eventueel navraag naar doen.
En als er mensen zijn die hier tips, aanvullingen of verbeteringen op hebben ... dan hoor ik dat graag.
Kan ik zelf misschien ook nog van leren.

Veel succes met fotograferen en natuurlijk het airbrushen.

Groetjes, Rémon

Groet, Rémon

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 18 okt, 2010 21:19 pm 

Erg nuttig, bedankt.
ik zal ook maar eens wat meer tijd gaan besteden aan de foto's van m'n airbrush werk...
ipv. even snel met m'n mobiel :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 18 okt, 2010 21:58 pm 

Bedankt voor de uitleg Remon. Top. Denk dat ik maar eens moet stoppen om met mijn telefoon te fotograferen..... :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 nov, 2010 23:12 pm 

Hoe zit het met fotograferen van oppervlakken die erg spiegelen?
ramen.. glas.. of een afgelakt project.. etc

nog tips om die reflecties te verkomen?
ik heb wat projecten ingelijst.. en die wou ik fotograferen..
ik probeerde het buiten te fotograferen.. maar ik kreeg meer de lucht/grond/mezelf te zien ipv het werk..
of binnen kreeg ik ook veel reflecties.. dus licht uitgedaan.. zo donker mogelijk..
maar dan moet de flitser gebruikt worden.. wat natuurlijk weer reflecties opbrengt..

dus na wat poginge is dit het resultaat..
zoals je kan zien is het onder een aardige hoek genomen om lichtvlekken van de flits te verkomen..
en nogsteeds zijn die reflecties/lichtvlekken er..
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04 nov, 2010 13:26 pm 

Om spiegeling tegen te gaan kun je een polarisatie filter gebruken (bij een spiegelreflex camera).

Jeroen

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur