https://www.TopAutoonderdelen.NL/ www.AUTOdoc.nl
Het is nu do 19 apr, 2018 20:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2013 9:10 am 

Ik heb onlangs een airbrush met compressor via Marktplaats gekocht (H&S Ultra + Werther TC108).
Ik heb mezelf zoveel mogelijk proberen in te lezen, maar blijf toch met een paar vragen zitten.

Ik heb de airbrush goed schoongemaakt en de naald ingevet met vaseline (siliconen vrij).
Hoort het dat wanneer je de trigger iets steviger indrukt de luchttoevoer weer stopt, het ventiel wordt immers dichtgedrukt, of is dit niet de bedoeling?.

Ik de 6 basiskleuren van Schminke Aero Pro en een aantal Createx fluorescent kleuren.
De kleuren van Schminke kan ik opzich onverdund spuiten alleen zijn zwart en wit een hel. (ik lees ook dat ik hier beter Golden voor kan gebruiken) De Createx heb ik nog niet geprobeerd, maar die moet ik sowieso verdunnen.

Hoe kan ik dit het beste doen en met wat?
Ik lees vaak met demiwater of reducer/medium. Reducer/medium zijn natuurlijk een stuk duurder dan "gekookt water". De H&S Ultra heeft een vrij open nozzle, dus deze kan ik slecht dichthouden. Dit maakt het mengen in de verfcup met backflushen vrij lastig. Kan ik beter een aantal lege potjes kopen (bv. met druppelaar) en hierin een grotere hoeveelheid verf voormengen of gaat hiervan de kwaliteit van de verf achteruit?
Het lijkt mij handig om een grotere hoeveelheid te nemen en die net zo lang te verdunnen tot je de juiste dikte hebt. Dat is ook een stuk makkelijker tijdens het airbrushen dan telkens opnieuw verdunnen. (ik heb ook een flesje 4010 reducer)

Ik spuit vooral op hout (uiteraard in de primer).

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2013 16:54 pm 

ik heb precies dezelfde problemen gehad maar bij ASA werd mij verteld hoe dan ook altijd je verf te verdunnen! ik deed dat normaal ook nooit omdat ik deze verf ook altijd onverdund spoot. maar na een tijd begon ik hier echt problemen mee te krijgen (spetters, nevel, ongedetailleerd kunnen airbrushen en ga zo maar door). ASA vertelde me de verf zeker voor de helft (1:1) te verdunnen! vooral bij naaldset 0,15. Ook legden ze mij uit NOOIT te blackflushen. Als je dat doet komen de oude verfdeeltjes terug in het cupje waardoor je nozzle verstopt kan raken en het gaat spetteren. Bovendien is het lastig om je nozzlekapje af te dichten. Verdun voortaan ongeveer 1:1 (moet je ff experimenteren) en verdun de verf in een apart bakje/bekertje/schaaltje. Ik zelf heb ook een Ultra.

Mvg Frank :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2013 22:38 pm 

Bedankt voor je antwoord!
Verdun je met water of met reducer?
Ik heb al wat kleine potjes schoongemaakt om verf in te gaan mengen.
De ultra heeft toch een 0.2 naald?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 nov, 2013 8:47 am 
Moderator
Moderator

Watergedragen verf kun je uiteraard verdunnen met water, hier bedoel ik dus echt het dunner maken van de verf oftewel de viscositeit verminderen, waardoor hij minder "stroperig" wordt.(heeft gevolgen voor de hechting, deze wordt minder)
Als je de verf alleen transparanter wil maken en vaak met behoud van de hechting van de verf, dan gebruik je de
transparante basislak of andere beschikbare toevoegingen van desbetreffend merk( ieder merk heeft ook hier zijn eigen benamingen voor)

mixen van verf in kleinere hoeveelheden doe ik met een pipetje in m'n cupje van mn AB.
Afbeelding
Back flushen doe ik ook gewoon, maar mijn AB is wel altijd brandschoon waardoor die verfresten niet loskomen :wink:

grtz Twan

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 nov, 2013 17:24 pm 

Ik gebruik altijd reducer om het verf te verdunnen, en water om het transparanter te maken. dat bedoelde Twan volgens mij ook. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 nov, 2013 22:49 pm 
Moderator
Moderator

shovelhead1998 schreef:
Ik gebruik altijd reducer om het verf te verdunnen, en water om het transparanter te maken. dat bedoelde Twan volgens mij ook. :wink:

Nee, dat heb je verkeerd begrepen Shovelhead dat bedoel ik toch echt niet.

Water is dunner als je verf dus je verdund je verf hiermee, een bijkomend verschijnsel is dat je verf ook transparanter wordt en een slechtere hechting krijgt.

Jij noemt het reducer, dat kan in geval van auto-air of createx. Bij golden noemen ze het airbrush-medium, bij thinner gedragen lak blanke basislak.
Dit gebruik je dus om je verf transparanter te maken, deze toevoegingen zijn Qua viscositeit ongeveer hetzelfde als je verf, maar je verf behoud zijn eigenschappen.

Wil je de verf minder "stroperig" maken oftewel verdunnen, dan gebruik je in thinner gedragen lak dus thinner
en water gedragen lak gedestilleerd water of als desbetreffend merk een aparte verdunner heeft deze verdunner.

Let wel elk verfsysteem heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing, dus gebruik je verschillende merken verf..........heb je verschillende manieren van aanpak

grtz Twan

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07 nov, 2013 12:43 pm 

Helder antwoord.
Ik ga van de week maar eens een aantal pipetjes halen en een mengbakje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07 nov, 2013 18:10 pm 

Ik gebruik van die pillen bekertjes, zijn kleine bekertjes van ongeveer 5 cm hoog en 3 cm breed, daar doe ik de verf in en verdunner en met een klein penseeltje roer ik dit goed om.
Deze potjes kosten bijna niets en als je er een stukje ducktape of een dekseltje doet of een deksel van een jampotje op droogt het ook niet snel op zodat je vellen er in krijgt en kun je het die zelfde dag weer gebruiken.
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08 nov, 2013 1:04 am 

Die bekertjes zijn te halen bij drogist of apotheek? (ik heb nog wel een berg plastic bierglazen, maar die zijn uiteraard wel vrij groot ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08 nov, 2013 10:14 am 

Ik gebruik deze:
Afbeelding
Bestel ik bij Lion-Art. 25 euro voor 250 stuks. Ideaal met dekseltje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09 nov, 2013 5:49 am 

sorayda schreef:
Ik gebruik deze:
Afbeelding
Bestel ik bij Lion-Art. 25 euro voor 250 stuks. Ideaal met dekseltje.

Dat is nog beter, zit dekseltje al bij

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur