Het is nu zo 17 nov, 2019 12:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 28 aug, 2010 16:06 pm 

Bedankt voor de tip. Ik heb ook sinds deze week airbrushverf van Schminke gekocht en nu lees ik dat zwart en wit nogal lastig kunnen doen. Dat zijn juist net de 2 kleuren die ik nodig heb :? . Hebben jullie anders een aanrader van een bepaald merk dat wel goed is in deze 2 kleuren? Het mag ook eventueel via PB worden gestuurd. Misschien wel handig om te weten, er moet op een gedeelte motorkap en zijschermen van mijn auto worden gespoten.

Groet Jern

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 28 aug, 2010 16:54 pm 

De kleuren wit, zwart en de meng kleuren waarin deze pigment in is verwerkt, kan je het beste verdunnen met retarder van schmincke. Wat wij regelmatig tegenkomen is dat de flesjes van Schmincke niet echt worden geschud. Jammer is tevens dat er hier en daar in de handel nog regelmatig öude"versie van wit en zwart wordt verkocht.
Een tip wat wij hier regelmatig hebben gegeven;

Verdun je kleuren goed met water. Dit kan je doen in een zogenaamde eirerenbakje uit de koelkast en roer het even goed door tot melkdikte..

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 sep, 2010 23:03 pm 

Vanaf medio september / oktober komt Schmincke met de nieuwe veel beloofde wit op de markt.
Deze kleur is meerdere malen getest door leden van dit forum en ook door onze gezamelijke inbrengst getest.
De streekproef is genomen als volgt;

Door meerdere leden is er flesje gekocht in het binnen en buitenland.
Dit is getest zonder dat de mensen het wisten of het nieuwe kleur was of de normale wit 101.
De oude wit geeft een groene gloed op zwart airbrush karton.
Het nieuwe wat nu wordt geproduceerd en uitgeleverd is witter dan Golden en het nieuwe Createx.

Het leuke van dit verhaal en moraal, is toch een beetje Nederlands product mede door de medewerking van airbrushers uit Nederland die ook af en toe op dit forum zitten. Wordt vervolgt vrienden die sceptis zijn op het merk Schmincke....

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04 nov, 2010 20:47 pm 

Ik gebruik al jaren Schmincke airbrushverf en bevalt prima. De kleuren kan je erg ver verdunnen aangezien het "kleine" flesje vol zit met pigment. Een verdunning van 1 deel verf op 16 delen verdunner is met sommige kleuren nog gewoon bruikbaar. Meestal verdun ik mijn verf ergens tussen de 1:5 - 1:10 (verf:gedistilleerd water). Door genoeg te verdunnen ontstaat minder tip-dry, aangezien er minder relatief minder pigment langs de naald gaat.

Wat betreft de zwart en de wit. De wit is inderdaad een moeilijk pigment. Deze wordt meestal vervangen voor Golden. Zelf gebruik ik wit zelden, behalve om opaque (dekkende) kleuren te maken. Je moet dan wel de dekkende wit hebben. Dit pigment zal veel tip dry geven, grof van structuur zijn en een blauwzweem veroorzaken bij voldoende verzadiging. Dit hebben de meeste andere merken ook helaas.

De zwart is ook prima bruikbaar als je deze voldoende verdund!! gerust 1:10 verdunnen om een bruikbare zachte zwart te krijgen. 1:5 voor een sneller dekkende zwart.

Bij verdunning van elke verf van elk merk moet je goed letten op het medium waarin de pigmenten zijn opgelost. Bij acrylverf is dat acryl. Acryl is oplosbaar in water zolang het niet is opgedroogd. Daarna is het een soort plastic geworden. De pigmenten in de verf geven de kleur aan dit "plastic" laagje van acryl. Acryl verf is dus verdunbaar met water, echter bij te veel water zal de verf uit elkaar vallen. De losse componenten van de verf hebben te weinig binding. Bij het opdrogen zal er te weinig acryl zijn om een mooi egaal laagje achter te laten. Daarom moet je voor het verdunnen ook MEDIUM gebruiken. Medium voor acrylverf is kleurloze acryl, eigenlijk verf zonder pigment. Bij een vedunnign van ongeveer 1:5 met water moet je ook medium gaan toevoegen om te verdunnen. Anders krijg je slecht hechtende verf. Dit geldt voor alle acrylverven!!

Het is een heel theoretisch verhaal, ik weet het, maar zo werkt verf nou eenmaal. Een verf als Createx met grof en weinig pigment gedraagt zich anders dan Schmincke met fijn en veel pigment. Het zegt niets over de kwaliteit van de verf, meer over de gebruikstoepassingen. Experimenteer met je verf en kijk hoe ver je kan gaan. met Schminkce verf is het credo VERDUN, VERDUN!!! en gebruik niet alleen water, maar ook medium.

Suc6 met airbrushen!

Groeten,
Marc.

p.s. Je moet gedistilleerd water gebruiken anders gaat je verf stinken!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2012 15:38 pm 

Is het niet zo Marc dat het toe te passen medium je verf transparanter maakt maar je verf niet verdunt?
De viscositeit van de verf blijft na toevoeging van het juiste medium gelijk, maar de hoeveelheid pigment per eenheid verf vermindert dus de verf wordt transparanter.
De eigenschappen van de verf (hechtkracht en veegvastheid oa) blijven na toevoeging van het juiste medium gelijk.
Trident maak hier gebruik van of zo zijn (dekkende) verven als transparanten of candy achtigen te kunnen gebruiken.

Corrigeer me maar als ik verkeerd begrepen heb.

gr. A3

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2012 10:09 am 

Welk medium kan je het beste gebruiken met Schmincke verf?
Eerst gebruikte ik 4010 van createx maar heb nu wat flesjes van Schmincke zelf gekocht.
Wat me opvalt is dat de 4010 als water zo dun is en die van Schmincke een wat dikkere, plakkerige sunstantie is.
Ik heb met spuiten nog niet veel verschil gemerkt, maar ik heb ook nog niet zoveel ervaring...

Weten jullie de verschillen en wat heeft jullie voorkeur?

grtz, Patrick

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 23:45 pm 

Hier ook een tevreden Schmincke gebruiker.

Zoals eerder aangegeven zijn zwart en wit nogal tricky, maar na een tijdje stoeien is het best te doen vind ik. Alleen lijkt het of ik met zwart veel meer last heb van tipp-dry dan met de andere kleuren, af en toe op het extreme af. Misschien heeft het wat met de verdunning te maken, ik verdun nogal uit "de losse pols", maar dat doe ik eigenlijk met alle kleuren.

Met opaque wit heb ik in het begin wat moeite gehad, maar dat gaat ook steeds beter, alleen met highlights sta ik nog wel eens voor verassingen...

Transparant wit vind ik wel top, zeker op een zwarte ondergrond. Maar wel rustig opbouwen, anders gaat het mis.

Ik verdun altijd met water, en dat gaat goed. Misschien voor zwart maar eens reducer proberen dan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2012 19:24 pm 

Ik heb voor het eerst aerocolor schmincke jaja zwart gekocht.. om mijn ecoline te vervangen.. Echter steeds last van verstopping en nu lees ik dat het verdund moet worden? Dacht vernomen te hebben dat het spuitklaar was(in de winkel)? Is dit de reden dat er toch veel mensen met water verdunnen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 11 jun, 2012 7:23 am 
Moderator
Moderator

met een 0.5mm naald is hij waarschijnlijk onverdund te spuiten , met een kleine setup is de verf gewoon te dik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 11 jun, 2012 20:22 pm 

Ik heb toch maar eens een flesje reducer, zoals Twan aangaf, gehaald om te proberen hoe dat uitpakt, en dat werkt inderdaad nog beter. De verf lijkt tijdens het spuiten nu ook beter te doseren, en minder tipp-dry.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 20 aug, 2012 8:21 am 

Ben ook tevreden over Schmincke. Enige kleur waar ik wat moeite mee heb is zwart, vind het erg lastig om te spuiten....

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2012 11:32 am 

Ik airbrush al jaren met Schmincke en ben er super tevreden open, eerlijke kleuren ook. Wit en zwart gebruik ik van golden en kun je ook goed met schmincke mengen. Wat de meest mensen niet weten is dat de Schmincke verf tixotroop is. Dit wil zeggen, in rust toestand wordt de ver dikker, als je de verf goed schudt
wordt deze vloeibaarder (lagere viscositeit).

JP

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2012 12:32 pm 

Ook ik gebruik al jaren Schmincke Aerocolor Pro en ben er ook zeer tevreden over.
Heb met zwart geen problemen en verdun het behoorlijk met gedemineraliseerd water(koop ik per literfles in de supermarkt / bouwmarkt ) en dat verdunnen moet je even aanvoelen. Gewoon druppelgewijs. Zie ook Marc zijn uitleg.
Bij een goede verdunning heb je ook geen kans dat het zwart gelijk zo heftig wordt.
Net wat JP al zegt, goed schudden is wel belangrijk en ook niet vergeten om het pipetje in het flesje leeg te knijpen, anders heb je daar een restant in zitten wat niet goed meegeschud wordt.
bad65 schreef:
Enige kleur waar ik wat moeite mee heb is zwart, vind het erg lastig om te spuiten....
gewoon meer verdunnen, het kan wel wat hebben.
Reducer gebruik ik niet, enkel gedemineraliseerd water, dit omdat er in drinkwater nogal wat toevoegingen kunnen zitten.
Dit verschilt echter per streek in ons land. Hard / zacht leidingwater.

Gerrit 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 13 jun, 2013 20:30 pm 

Ook ik ben wel tevreden over Schmincke. Het is me zelfs gelukt om er een canopy van mijn modelheli mee te spuiten. Aflakken met een spuitbus van de Action en klaar is Kees.
Afbeelding

Groeten,
Leen

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur