Het is nu zo 17 nov, 2019 12:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2009 22:03 pm 
Moderator
Moderator

auto lak blijft voor mij het fijnste spul om uit je airbrush te laten komen.
super goed te verdunnen, op harde ondergronden is autolak voor mij een must.
Die blijft teminste ook plakken op een harde ondergrond.
Gespoten en na een paar minuten kun je hem al afplakken.

HOK: super gave candy's,

PPG: heeft de zelfde eigenschappen ongeveer als HOK, maar voor mij makkelijk te verkrijgen
ik kan gewoon mn kleine flesjes vullen dus ben niet afhankelijk van liter blikken.

Veel mensen zeggen dat autolak duur is,
Hoeveel schmincke potjes passen er in een liter??????????? :wink:
X €5,= ongeveer

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2009 22:16 pm 
Moderator
Moderator

Ik gebruik autolakken uit spuitbus van Motip,
heel goed voor achtergronden en om af te lakken.

Verder laat ik door mijn leraar ook flesjes klaarmaken met de juiste autolakken
dat voor een bepaald project nodig is, zoals bvb helmen ofzo.
Hij heeft het merk Duplicolor, weet niet of die van PPG zijn?

Maar idd, zoals Twan al zei, heel fijn om mee te spuiten,
vind ook dat je minder overspray hebt met autolakken in de airbrush

en zeker niet te vergeten, pistooltje is vlugger proper vind ik,
gewoon cleaner in de airbrush, leegspuiten paar keer en klaar,
blijft heel weinig plakken nog bij het uitspuiten tov waterbasis lakken

nadeel wel, de geur en werken met masker

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 okt, 2009 15:35 pm 

Om mee te spuiten vind ik conventionele (die op thinnerbasis) autolakken ook het fijnste om mee te werken. Goed te verdunnen, sterk en snel droog. Ook het schoonmaken van de airbrush gaat sneller. Voor custom paint voor mij de nr 1. Ik gebruik over het algemeen lak van het merk Standox. Heb verschillende merken geprobeerd en werken allemaal wel prima eigenlijk. House of Kolor is wat meer gericht op de custom paint dus die hebben een groter aanbod in het leuke spul. Denk aan candy's, glitters enzo, dus die gebruik ik daarvan.

Bij mij in de buurt zit een autolakleverancier (JP carcolor te Roosendaal) waar ik mijn spullen haal. Die heeft een standox mixbank staan en als ik verf nodig heb, neem ik kleine thinnerbestendige flesjes mee (de 100ml hdpe flesjes van http://www.plaza33.com) en die laat ik dan vullen. Ik ben dan vaak minder kwijt dan de airbrushverf op waterbasis. Alle andere spullen zoals primers, schuurpapier, verdunners, blanke lak etc etc. kan ik daar ook krijgen. Wanneer je geen autolakleverancier in de buurt vindt, ga dan langs een spuiter, die kan je misschien ook verder helpen.

Uiteraard zijn er ook nadelen :). Aangezien je thinner aan het vernevelen bent, is het dus niet zo fijn als dat je lichaam in komt. Gebruik daarom altijd een masker met koolstoffilters. Ik gebruik er een van 3M waarvan de filters te vervangen zijn. Let wel; wanneer je de filter uit zijn verpakking haalt en ze komen in aanraking met zuurstof, dan gaat de werking achteruit. Er zit dus een houdbaarheid op. Hoelang dat is? Geen idee, de een zegt enkele dagen, een ander zegt een maand. Je kunt de houdbaarheid wel verlengen door de filters luchtdicht af te sluiten wanneer je niet aan het spuiten bent. Een koekentrommel of zo'n vacuumzuigverpakkingsding voldoet daarin prima. Nadeel is ook dat deze filters best aan de prijs zijn, maar hoeveel is je gezondheid waard?

Het leuke van thinner is dat het ook wordt opgenomen door je huid. Draag daarom goede handschoenen. Door je vochtige ogen wordt het nog sneller opgenomen, dus helemaal beschermd van de nevel ben je niet als je erin zit. Zorg daarom voor iets van afzuiging in je werkplek. Ik heb in mijn schuur daarom een ventilator gebouwd die alle nevel naar buiten brengt. Doe dit niet wanneer je buren pal naast je schuurtje koffie zitten te drinken :) Of regel zo'n ventilatie met koolstoffilter die de thuiskweker gebruikt ;)

Tegenwoordig gebruiken de meeste autospuiters watergedragen autolakken. Deze autolakken zijn net zo giftig dus neem hierbij dezelfde maatregelen. Wel een voordeel is dat je je spullen kunt schoonmaken met water. Ik heb een keer een merk geprobeerd en dat spuit opzich wel prima. Vergelijkbaar met AutoBorne.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 8:29 am 

Twan schreef:
auto lak blijft voor mij het fijnste spul om uit je airbrush te laten komen.
super goed te verdunnen, op harde ondergronden is autolak voor mij een must.
Die blijft teminste ook plakken op een harde ondergrond.
Gespoten en na een paar minuten kun je hem al afplakken.

HOK: super gave candy's,

PPG: heeft de zelfde eigenschappen ongeveer als HOK, maar voor mij makkelijk te verkrijgen
ik kan gewoon mn kleine flesjes vullen dus ben niet afhankelijk van liter blikken.

Veel mensen zeggen dat autolak duur is,
Hoeveel schmincke potjes passen er in een liter??????????? :wink:
X €5,= ongeveer

twan ff een vraagje..... jij spuit ook met PPG zag ik,en is dat op waterbasis of conventioneel??

gr. eric.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 8:33 am 
Moderator
Moderator

is op thinnerbasis

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2009 8:44 am 

oke. ik heb op het werk ppg waterbasis meegenomen wit en zwart om eens te proberen.dacht dat jij er mischien al ervaring mee had.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2010 14:58 pm 

Hoe is het detailwerk met HoK candy?
Is dat te vergelijken met bijvoorbeeld Etac?
Ik heb onlangs 3 AutoAir Candys binnengekregen maar die vallen me kwa detailwerk tegen en denk er daarom aan om over te stappen op HoK.
Doen of niet doen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2010 16:11 pm 
Moderator
Moderator

Sander schreef:
Hoe is het detailwerk met HoK candy?
Is dat te vergelijken met bijvoorbeeld Etac?
Ik heb onlangs 3 AutoAir Candys binnengekregen maar die vallen me kwa detailwerk tegen en denk er daarom aan om over te stappen op HoK.
Doen of niet doen?

candy's voor detailwerk?
candy's gebruik je normaal gezien om kleur effecten te maken, maar gebruik je niet om een tekening te maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2010 17:43 pm 

Maar je kan er wel mee tekenen op een lichten ondergrond.
Maar wat er vaak gedaan wordt is je tekening in het zwart wit opzetten en dan
inderdaad inkleuren met de kandys.

Grt Lion

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2010 18:19 pm 

Dennis schreef:

Uiteraard zijn er ook nadelen :). Aangezien je thinner aan het vernevelen bent, is het dus niet zo fijn als dat je lichaam in komt. Gebruik daarom altijd een masker met koolstoffilters. Ik gebruik er een van 3M waarvan de filters te vervangen zijn. Let wel; wanneer je de filter uit zijn verpakking haalt en ze komen in aanraking met zuurstof, dan gaat de werking achteruit. Er zit dus een houdbaarheid op. Hoelang dat is? Geen idee, de een zegt enkele dagen, een ander zegt een maand. Je kunt de houdbaarheid wel verlengen door de filters luchtdicht af te sluiten wanneer je niet aan het spuiten bent. Een koekentrommel of zo'n vacuumzuigverpakkingsding voldoet daarin prima. Nadeel is ook dat deze filters best aan de prijs zijn, maar hoeveel is je gezondheid waard?

.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2010 18:22 pm 

Wat ik er nog onder wilde zetten...... over het algemeen staat er iets van 400 uur voor een levensduur van de filter. Dit is indien je de filter niet meer terug verpakt na verbruik. Doe je dat wel zal je de levensduur verlengen, maar hoeveel hangt weer af van externe omstandgheden. Ga maar uit van 400 uur dus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2010 18:34 pm 

En weer een correctie...(drank doet rare dingen met je) het gemiddelde is 40 uren.......pffff is me dat wat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2010 18:54 pm 

Dus eigenlijk is het makkelijker om in details te werken in zwart wit en dan alles te kleuren met candy?
In dat geval kan ik dus net zo goed de AutoAir candy gebruiken..

Een masker en ventilatie heb ik wel, dat zal het probleem niet zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2010 19:55 pm 

Als de candy van autoair hetzelfde effect zou geven als echt inktconcentraat zou ik allang overgestapt zijn. Airbrushen kan je inderdaad goed doen met autoborne of andere verf. De oude candy van AA schijnt ook last te hebben van wat UV problemen, ik denk dat ze het daarom vervangen hebben met de nieuwe pigment candy's. Maar als je met waterbasis vette custom paint kan creeeren, dan is dat inderdaad de beste optie voor ons hobbyisten.
Ik wacht nog even met overstappen op bijv. auto-air. Het is iets prijziger dan autolakken en werkt gewoon minder fijn. Waarschijnlijk ligt het probleem ook deels bij mij, ben te gewend geraakt aan spuiten met autolakken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 10 mei, 2010 21:35 pm 

Dennis schreef:
Als de candy van autoair hetzelfde effect zou geven als echt inktconcentraat zou ik allang overgestapt zijn. Airbrushen kan je inderdaad goed doen met autoborne of andere verf. De oude candy van AA schijnt ook last te hebben van wat UV problemen, ik denk dat ze het daarom vervangen hebben met de nieuwe pigment candy's. Maar als je met waterbasis vette custom paint kan creeeren, dan is dat inderdaad de beste optie voor ons hobbyisten.
Ik wacht nog even met overstappen op bijv. auto-air. Het is iets prijziger dan autolakken en werkt gewoon minder fijn. Waarschijnlijk ligt het probleem ook deels bij mij, ben te gewend geraakt aan spuiten met autolakken.

hallo allemaal.

zoals ik zie dat er menige Candy van auto air spuiten,en dan kij na inhoudt 120ml.is dat dan niet beter dat je de kandy's van HOK gebruikt, denk dat daar niet veel prijsklasse in zit.
ben ma een beginneling. heb diverse flesjes van hok en spuit wel heerlijk.
heb verder 2k lakken en betaal daar voor een liter net zoveel voor als ik voor 120 ml KK

vanwege ik ook veel met 2k lak eens spuit. mochten jullie eens een foto zien wat ik gespoten heb met 2k Hemelsblauw dan zal ik die hier effe neerplaatsen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur