Het is nu ma 21 okt, 2019 19:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verf probleem
BerichtGeplaatst: ma 11 maart, 2013 22:20 pm 

Van een vriend van mijn zoon kreeg ik onderstaande vraag:

... Spuitwerk is aardig verprutst... Ronald, zou je eens aan je pa willen vragen wat ik mogelijk verkeerd doe? Na het spuiten van de blanke lak ontstaan er allemaal doffe plekken,
krasjes en bubbeltjes.
Het spatscherm, het raamwerk van de radiator, en een het topdeel boven de koplamp zijn wel goed gelukt... Opvallend is dat dit allemaal kleinere delen zijn...

Voorbeeld:

Afbeelding

De primer, de lak en de blanke lak zijn van het zelfde merk (MOTIP) Het gekke is dat dit effect niet op alle kuipdelen optreedt. Wie het weet mag het zeggen...
Robin.

Iemand een idee hoe dit kan komen?
Op somige delen dit resultaat en op andere delen is het goed.

gr. A3

Profiel  

Berichttitel: Re: Verf probleem
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 14:41 pm 

Goedkoop = duurkoop bij spuiten. Gebruik hetzelfde materiaal wat auto/motor spuiters gebruiken. Zelf geen ervaring met motip dus kan je niet zeggen aan deze foto wat er fout is gegaan, waarschijnlijk teveel materiaal te snel opgezet. In spuitbussen zitten veel oplosmiddelen en omdat het geen 2k is trekt het zo door naar de onderste laag als je het te dik aanbrengt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 15:42 pm 

Ik heb ook iets vergelijkbaars gehad.

Afgelakt met 2k zonder problemen, daarna alles glad geschuurd ivm tape randje, en dacht doe er nog een laagje overheen 1K met spuitbus (spraymax) geen zin om de 2k te mixen :oops:

Op een paar plekken te dik gedaan en dwars door de 2k lak gevreten en door het airbrush werk, en door de basis kleur.
Ik heb dit wel vaker gedaan zonder problemen, dus denk echt dat ik het gewoon te dik heb gespoten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2013 23:16 pm 

Bedankt voor de antwoorden.
Vermoed zelf ook dat er te snel achter elkaar lagen te dik zijn opgezet.

Dennis: blijft een kwestie van budget he. Deze mannen doen zoveel mogelijk zelf om de kosten te drukken en als je dan geen mogelijkheden hebt om zelf te spuiten grijp je snel naar de spuitbussen.

Ik pak zelf ook regelmatig spuitbussen voor hobby werk. Kost anders een vermogen aan de spuiterij voor werken die ergens in huis op de zolder belanden nadat ik ze ergens 1 of 2x mee naar toe heb genomen.
Klant werk is wat anders :D

gr. A3

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2013 0:04 am 

Hoi Adrie,
Ik ben welliswaar geen beroeps-autospuiter maar het komt me bekend voor als hobbyspuiter
want door schade en schande wordt je wijs en dat is niets nieuws en al jaren een bekende uitspraak. :lol: Ik heb door vocht ook al eens een tank over moeten schuren en spuiten.
Als ik de foto zo bekijk deel ik jouw mening en ziet het er naar uit dat er geen geduld is opgebracht om tussen de lagen ruim te wachten tot alles goed droog is.
Als alles van het zelfde merk is, is dat geen optie. Doffe plekken zijn misschien onstaan door vocht in de lucht / ruimte. De krakeelachtige vormen zijn denk ik door te weinig droging en te dik gespoten. Ik wens hem succes met het uithuilen, schuren , opnieuw beginnen. :lol:

Groetjes, Gerrit

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2013 20:16 pm 

Vaak is het probleem de aanschaf van het gereedschap (en ruimte) inderdaad. Als ik materiaal vergelijk met spuitbussen dan zijn spuitbussen toch altijd duurder, er zit niet meer in dan 100ml lak, de rest is verdunner en perslucht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 17 maart, 2013 11:29 am 

Dennis schreef:
Vaak is het probleem de aanschaf van het gereedschap (en ruimte) inderdaad. Als ik materiaal vergelijk met spuitbussen dan zijn spuitbussen toch altijd duurder, er zit niet meer in dan 100ml lak, de rest is verdunner en perslucht.

het lijkt meer dan het is, altijd, als ik een oefen project heb ben ik zo nu en dan geneigd om een spuitbusje te gebruiken, maar voor de '500' ml die d'r in moet zitten komt er dat bij lange na niet uit. bij fatsoenlijke verf heb je een stuk minder voor de prijs, maar je gebruikt in tegenstelling tot een spuitbus veel en veel minder.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur