Het is nu ma 19 aug, 2019 12:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: nagellak airbrushen?
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2013 15:29 pm 

Hoi Allen,

Klein vraagje:
Ik wil met mijn modelbouw projectjes eens gek doen 8) , en zag dat ze bij op de damesafdeling de meest te gekke nagellakken in alle kleuren hebben (Sparks, parelmoer, 2-kleurenlak-afhankelijk van de hoek hoe je erop kijkt, etc) Is nagellak ook geschikt om te ab-en? zo ja, waar verdun je het dan mee? of zijn er betere alternatieven voor dergelijke effecten? Ik spuit mn modelletjes met een Badger 150 met een 0,5 en een 0,2 naald.
Ik weet dat dergelijke lakken ook wel in de modelbouw winkel liggen, maar dan betaal je 2x de prijs voor 3x minder verf, met een stuk minder kleuren tot je beschikking.
Indien mogelijk is het een zeer mooi alternatief dus.

Btw: ik ben helemaal nieuw hier, maar wat een te gek forum vol goede tips!

Alvast bedankt!!

Sander

Profiel  

Berichttitel: Re: nagellak airbrushen?
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2013 17:55 pm 

nagelak is goedkoper omdat het toch van je nagels af slijt. betwijfel of het het houd. en kleuren kun je altijd mengen, Kijk naar auto air, die hebben enorm veel kleuren en effect lakken voor een redelijk prijs.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2013 19:17 pm 

Nagellak bestaat uit verschillende elementen (nitrocellulose+hars+weekmaker) en wordt opgelost met een mengsel van verschillende stoffen. Een mengsel van ethylacetaat, isopropylalcohol en tolueen zal werken. Zet wel een zeer goed masker op (actieve kool) en zorg dat er verluchting in je werkplaats is. Dit vanwege brand- en ontploffingsgevaar. Dus natuurlijk ook geen open vuur of andere hittebronnen.
Al met al zou ik het niet aanraden maar het kan wel.

P.S: nagellak is even sterk als AutoAir. Het feit dat het van je nagels afslijt heeft daar niks mee te maken. AA zou ook van je nagels afslijten. Voor beide is een afwerkingslaag (2K) nodig.

Groetjes,

Jos

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2013 9:26 am 

Lekker snel antwoord! top! Thnx!!

tijd dus om eens mn paint-booth aan te slingeren en eens te gaan experimenteren! (paintbooth werkt beter als n masker, daar alle nasty luchtjes naar buiten toe gaan, gelijk geen brandgevaar meer :) )
Nagellak slijt van nagels af wegens gebruik van de handen, daar hebben schaal modelletjes natuurlijk geen last van, dus dat zal inderdaad geen probleem zijn.
Maar waar zou ik het mee kunnen verdunnen zonder mn ab te beschadigen?

Ik zal ook eens kijken naar auto air lakken, ik proef uit jullie antwoorden al dat dat toch makkelijker gaat zijn. (en hobby mag best n bietje geld kosten! :wink: )

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2013 11:38 am 
Moderator
Moderator

auto air is geen makkelijke verf als je dat misschien uit deze antwoorden haalt.
auto air is een verf die verwarmt dient te worden voor de hechting.
hieronder zie je veel verschillende verf
ieder verfsysteem heeft zijn eigen eigenschappen

viewforum.php?f=5

als je AB teflon pakkingen heeft kun je er ook gewoon thinner door spuiten, zitten er rubberen
pakkingen in dan lossen deze op.

ook in een spuit cabine een masker op zetten , en eigenlijk ook met acryl verf zelfs

misschien is dit wel een optie voor je voor leuke metalic lak en flakes

http://www.artobi-airbrush.be/index.php ... 35&lang=NL

suc6

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2013 12:27 pm 

Volgens mij zitten er teflon ringen in de Badger, maar dit zal ik eerst goed controleren.
Bedankt voor de link, die verfjes zien er vet uit! Wellicht dat ik daar een keer naar toe rji, ze hebben daar nog veel meer zag ik! (waaronder modelbouwdoos merken die niet makkelijk te vinden zijn hier in nl)

Bedankt voor de info mensen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2013 13:56 pm 

Zoals ik al zei, je lost het op (nagellak dus) met een mengsel van ethylacetaat, isopropanol en tolueen. Dit zal je airbrush niet aantasten. Zoals Twan al zei, ook met een afzuig cabine een masker met actieve kool filters opzetten. Alle drie de genoemde stoffen zijn giftig in meer of mindere mate. Ethylacetaat wordt door ethymologen gebruikt om insecten te doden en tolueen tast de hersenen aan (vraag maar eens aan een langdurige lijmsnuiver of hij zich nog veel herinnert :mrgreen: ). Tolueen is zowel cumulatief als op korte termijn schadelijk.
Als je niet te veel van organische chemie af weet moet je niet zelf oordelen wat "beter" werkt. Dat kan schadelijk voor de gezondheid zijn :wink: .

Groetjes,

Jos

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2013 15:34 pm 

point well taken; eerst masker regelen voor ik verder ga! Ik dacht dat een cabine alle dampen wel uit de kamer hield (was mij verteld in n winkel), maar als jij heel stellig zegt dat dat niet zo is, ga ik niet eigenwijs doen!

nogmaals dank voor de geboden hulp!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur